mandag 24. november 2008

Ros

Vi hadde et foredrag npå jobben om hvor viktig det er med ros. Dette er sikkert noe alle vet, men det var utrolig greit å få en påmindelse på det. Det sies at man bør ha som tommelfingregel at for hver irretesettelse bør man rose vedkommende 5 ganger. Dette høres gjerne ikke så mye ut, men er dette er barn som man blir nødt å snakke en 5-10 ganger til i løp av en dag så skal man altså rose det 25-50 ganger samme dag. Der begynner det straks å bli litt mer innviklet.. Men det sier litt om hvor viktig det er med ros og komplimanger. Man trenger å høre at man er flink til noe!

Det merker jeg veldig på meg selv også. For eks.på spanskkurset går vi ofte igjenom oppgaver vi har gjort og vi får svare selv. Det gir en god følelse når vi har gjort noe rett:-) Mens hvis vi på mattekurset går gjennom noe vi har gjort er det bestandig læreren som snakker og vi blir sjelden spurt om svaret. Dette har ført til (hvertfall for min del) at jeg har gjort mye mer spansklekser enn mattelekser. Det syns jeg er et bra eksempel for sånn tror jeg det er for de fleste. Vi gjør mere hvis vi føler noen ser det og gjerne sier noe positivt om det.

Så her kommer en liten oppfordring til oss alle som vi gjerne kan tenke på innimellom:

Smil til en venn
Smil til deg selv
Smil også til den
Du ikke kjenner

Gi folk en klem
Og si noe fint
Uansett hvem
Fortjener de slikt

Hjerter som varmes
Kropp som blir lett
Smil som vil frem
Sinn som blir mett

Slik kan det føles når noen er grei
Og har tid til å sende et smil på sin vei
En klem, et klapp og noen rosende ord
Kan kanskje bety mer enn vi tror!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Pent dikt. Ditt?

fanTAsi sa...

jess..:p starten rimer litt dårlig men liker å tro at det forsterker slutten siden den rimer litt bedre:-p

Aina sa...

Søtt! =D Men whoah, så mange ganger du må rose folk hvis du må irettesette så mange ganger... Men ka med de som ikke gjør noe galt, då? Då vil jo dette kanskje føre til at de som gjør mest galt, for masse masse oppmerksomhet, mens de "flinke" gjerne blir oversett. Kan jo hende at det kan skje?

Men e absolutt viktig med ros! Kanskje det kan sammenlignes litt med karakterer, og. Om jeg får en karakter jeg ikke er fornøyd med, blir det rimelig demotiverende å gjøre en innsats i det faget.

fanTAsi sa...

Ja vet. skjønner godt hva du mener... men det er veldig viktig å huske på dem som aldri gjør noe galt også selv om det er sykt vanskelig av og til...

men klart man ikke vil gjøre noe bedre hvis man ikke føler man blir sett..