tirsdag 12. oktober 2010

Karaokebar!!

Nå føler jeg at jeg har vært så mye på veldig forskjellige karokebarer at selve begrepet trenger en forklaring. I følge Norske store leksikon er karaoke et japansk ord og betyr "tomt orkester". Videre står det at det kan være musikkanlegg eller jukeboks med innspillinger av populære melodier der sangsolisten mangler, slik at hvem som helst via en microfon kan synge med orkester-akkompagnement. Derrmed vet vi første delen. For dem av dere som aldri har vært på en bar kan jeg opplyse om at en bar (via store norske leksikon) opprinnelig er et bevertningslokale hvor alkoholdrikker etter engelsk og amerikansk skikk skjenkes ved en høy, skranke lignende disk. Når man putter disse to definisjonene sammen skulle man tro at karaokebar er et alkoholdrikkende sted er man kan synge sanger. Men, er det virkelig sånn?


I 2006 da jeg bodde på et 5 stjerners hotell i Kina med folkehøgskolen hadde vi ikke lov å gå ut. Likevel fant jeg og noen andre ut at vi måtte sjekke ut karaokebaren i kjelleren. Da vi hadde mannet oss opp på et par rusbrus (den gangen var vi jo tross alt ganske unge, jeg var jo faktisk ikke fylt 18 engang..:-s) . Vel hvertfall da vi kom ned dit satt det kvinner på rad og rekke, og ja jeg bruker ordet kvinner fordi disse var ganske iforseggjort. Et annet ord jeg kunne brukt om dem ville nok vært protistuerte:-p Med andre ord, som dere som har vært på samme hotell i Kina kanskje har skjønt så var denne karaokebaren altså et bordell...

En av mine første lønninger i Norge fikk jeg etter å ha jobbet deltid i Bergen på et innedørslekeland som het klovneland. (Vel, det skiftet navn til lekeland for å unngå dårlige assosisjoner etter en alvorlig ulykke..) Uansett, denne lønningen brukte jeg på å kjøpe meg en karaokemaskin, som er en utrolig fansy maskin man synger sanger på. Man kan tilogmed forandre toneleie hvis man syns sangen er for lys eller mørk. (Vennene mine kaller den "sydenkaraoke", så i følge dem skulle man tro at i syden er karaokebar et sted de selger alkohol og har slike maskiner man kan synge med.)

Hvertfall i god tro etter en litt annerledes karaoketur i Kina, tenkte jeg å teste ut karaoke her i Mexico. Veel, da vi kom inn på den irske puben på onsdag (som er da det er karaokenight) så var det ikke bare musikk og alkohol, men også utrolig mange skeive folk. Og til alle mine venner som er skeive : "YOU KNOW I LOVE YOU". BUT; det var like vel rart å se så mange skeive (men selcfølgelig utrooolig hyggelige mennesker) samlet på samme sted.


Uansett var det karaoke og det var alkohol, så det er klart at kvelden slo ann:-D


I dag var vi der igjen, og siden det ikke er onsdag var det ikke karaokenight, MEN de hadde et utrolig morsomt spill.
Hver gang vi raste måtte vi drikke en shoot .


Men nå må jeg sove for mistenker at jeg skal på shopping i morgen. Hvis ikke skal jeg nok klare å finne på noe annet spennende:-p

Ingen kommentarer: