fredag 1. oktober 2010

Å være gammel kan nok være bra..

I helgen satt vi oss på bussen på vei til Guadalajara for å tilbringe en langweekend der:-) Det var en 5 timer lang tur, på en ganske ekkel vei:-S Vi så masse ulykker på veien og jeg måtte tilslutt bare blokke ut verden utenfor og rett og slett sove meg gjennom det. Jeg var en liten tur på toalettet, noe jeg hadde sett at flere av de andre jeg kjente hadde vært underveis. Da jeg var ferdig fant jeg ikke ut hvordan jeg skulle trekke ned, og spurte de andre. Det viste seg at ingen av de andre som var der hadde skjønt det heller så dermed var det ikke så mye mer å gjøre enn å bare sitte seg stille og rolig ned igjen å sove videre.

Da vi kom frem kastet vi oss i noen taxier. Stor var gleden da vi kom frem på hotellet og ble møtt av verdens blideste pikkolo, som tok koffertene opp på sånn tralle som man ser på Hotel Cæsar. Skikkelig glamorøst med andre ord, og gratis drops i resepsjonen. Da vi kom inn på rommene var de gigantiske med to store dobbeltsenger på hvert. Jammen bra at vi var 3 som skulle dele. 600 norske kroner for 3 døgn. Det var som en drøm:-D Svømmebasseng ute tilogmed! (Ikke at vi rakk å bruke det da men:-p)

Første dagen oppsøkte vi et gigantisk senter, med innendørs minigolf, scene, donutssted, masse butikker og masse spisesteder. Med andre ord alt jeg digger:-D Her handlet vi litt før vi dro til hotellet ganske så slitne, noen med flere poser enn andre. Dagen etter var det tidlig opp og spasertur til sentrum. Her spiser vi en god frokost.

Dermed så vi på en fin katedral og dro på det lokale markede. Det var fint og stort, men de gadd ikke sette ned prisene til oss og siden dette var et typisk prutested dro vi derfra. Jeg rakk kjøpe meg phoncho først heldigvis. Jeg tenkte kanskje jeg måtte reise hjem i den siden jeg er redd for overvekt, men da jeg kom på at jeg skulle ta fly alene var jeg ikke lenger like overbevist.

Etter dette delte vi oss, noen dro tilbake til senteret mens andre ville utforske sentrum nærmere. Jeg var såklart blant dem:-p Vi var innom en utrolig kul cowboy butikk der jeg prøvde et par knall rosa boots. Det ble ikke dem, men en cowboy hatt måtte jeg såklart ha:-D Så vandret vi litt i butikker og handlet litt før vi satt oss på en sightsingbuss for å se litt av byn. Før vi begynte å kjøre kom det et filmteam og filmet oss og intervjuet Janne om hva hun mente om at de skulle samle alle de pene menneskene for seg på et sted og de stygge på et annet. De ble såklart storsjarmert av Janne og ropte gjentatte ganger at hun skulle ringe dem. Så bli ikke overrasket om dere ser oss på meksikansk tv:-p Her er tvteamet i full action før de kom bort til oss.

Etterpå var det en middag før vi la oss for vi måtte jo være uthvilt til dagen etter. Og det var vi såklart. Hvem er vel ikke uthvilt til en utflukt til Tequila for å lære, ja nettopp hvordan man lager tequila:-D Bussturen til tror jeg er den rareste jeg har vært med på. Vi ble kjørt med en minibuss som skulle ta oss med på selve turen så vi ble som en liten gruppe sammen med dem andre. Man skulle kanskje tro at det er mange som drar på slike turer, og vel kanskje det er det, men hos oss var det alt fra 30 åringer (ikke at de er sååå gamle da,men..) og opp til gaaamle mennesker på sånn besteforeldrealder (ikke bli fornærmet om du leser dette farmor, jeg vet pappa snakket om å printe dette ut til deg, men du er såklart ikke gammel:-)) Hvertfall føltes det som vi var på en pensjonisttur, ikke bare på grunn av alderen men mest på grunn av stemningen. I starten måtte alle fortelle hva de het og hvor de kom fra, så klappet alle de andre. Guiden vår skulle være veldig morsom tror jeg, og kom med masse spøker vi ikke skjønte, men til vårt forsvar var det meste på spansk. Hun snakket ikke så godt engelsk mente hun, og var like stolt hver gang hun hadde klart å si noe til oss.

SÅ kom vi til første stopp der vi var på en tequilla fabrikk som het "Tres Mujeres". Det var veldig morsomt. Her fikk vi være med å hakke opp Tequillaplanten som stod i bakken da vi kom, og vi fikk smake direkte på planten. Det kjentes ut som frukt og var egentlig ganske greit:-p
Tequilla made by Nancy:-D

Så gikk vi inn å fikk se der de lagde det til den tequillaen som er mer kjent for oss. Den vi drikker med andre ord. Endelig kom tiden for prøvesmaking noe som var veldig morsomt:-D Jeg ble veldig overasket over at jo eldre tequillaen var jo verre var den. Ifølge vin er det jo den som er best, men veel det var ikke vi helt enig i. (Det vil si Janne og meg for vi var de eneste som smakte på alle:-p) Underveis kom det masse folk å ville ta bilder med oss, så vi følte oss litt som filmstjerner der vi sto med tequillaen i hånden og sitronen i munnen, og fremmede folk ved siden av oss som smilte til kameraer. Janne and Nancy in action:-)

Etter en liten shopping dro vi videre til selve byen der vi fikk en tur innom en ny fabrikk, nemlig Jose. Dere vet hvem det er folkens for han ser vi mye til hjemme i Norge. På flaskene hvertfall:-D Det var morsomt å se her også men helt forskjellig fra forrige sted. VI fikk ikke være med på noe, og måtte holde oss innenfor gule streker pluss gå med hårnett:-s Men vi fikk hvertfall smaksprøver her også:-D Uten sitron og salt vel og merke. Den ene tequillaen etter den andre, og de smakte bare verre og verre. Og jeg liker egentlig tequilla altså... Så kom vi til en fugl og vi skulle gjette hva den het. Jeg gjettet Jose og ble den heldige vinneren av 2 margarittaer. Da begynte jeg å skjønne at selv om jeg ikke nådde målet mitt på 1 tequillashotter, kunne jeg nå det totalt. (Jeg smakte forresten på alle tequillaene vi fikk smake. Tror det var 7 forskjellige.)

Etter dette tok bussen oss videre til en resturant vi skulle spise på. Jeg bestilte pizza, men den kom ikke før nesten alle de andre hadde spist opp.
Heldigvis fant jeg noe jeg kunne leke med mens jeg ventet...
Da jeg endelig fikk maten var alle de andre i bussgruppa vår, tror til og med de fleste var gått tilbake på bussen. Jeg rakk kaste i meg et par stykker før jeg fikk pakket ned resten og tatt det med meg på bussen. Siste stopp på veien tilbake var et sted der vi fikk smake på forskjellige eggelikører. Jeg smakte en med kaffesmak og den var god den, men likevel måtte jeg innse at å smake på alt ikke kom til å gå lenger. Å smake på masse forskjellige eggelikører er over selv mitt nivå enda jeg i utgangspunktet er veldig glad i søtsaker. Så dro vi hjemover og sov litt før vi tok en kveldstur til byn å så på livet litt.

Dagen etter så vi litt til i byn, og shoppet litt mer før vi satt oss på bussen tilbake til Buscerias, Puerto Vallarta. (Skriver det så detaljert tilfelle noen får lyst til å besøke meg:-P)

Det var en utrolig fin tur, og er det sånn det er å bli gammel så er det bare å glede seg:-D

Ingen kommentarer: