torsdag 9. september 2010

Mine første dager i Mexico:-D

Hei og hopp:-)


Nå er jeg sliten og har funnet ut at det er på en tide med en oppdatering før det hoper seg opp. Vi gjør jo så mye spennende:-)

I går var min første dag her og det var fantastisk vær. Rett utenfor oss er stranden og den er kjempe stor:-D Der gikk vi å la oss på solsenger på en strandbar, og kjøpte oss en limonade mens vi lå å nøt solen. Jeg vasset litt (ville ikke bade for vannet var så møkkete siden det har regnet så mye) men det var skikkelig varmt!!! Noe helt annet enn hva det noen gang er hjemme i Norge.


Etter på spise vi lunch på nabo strandbaren der vi fikk forett nachos med rare dipting (hvertfall annerledes enn hjemme) og antagligvis ble lurt prismessig. Jeg bestilte quesedillas som kostet 50 pesos (25 norske ca) men da vi fikk regningen var det dobbelpris fordi vi hadde med kylling. Og Janne betalte 70 pesos for en guacamole, noe som er dyrere enn et vanlig måltid etter hva jeg har skjønt. Hmm, godt men tror ikke vi går tilbake der mer. Etterpå dro vi på et stort supermarked og handlet mye!!:-)

I dag har jeg vært på barnehjemmet for første gang. Det var skikkelig koslig!! Barna var så søte, og personene som jobbet der lekte ikke så mye med barna men likevel så det ut som barna følte seg godt ivaretatt syns jeg. De voksne tok de opp når de gråt, lagde mat til de og byttet bleier og sånt, ellers så det ikke ut som de hadde så mye kontakt med de men likevel snakket barna mye om dem og noen begynte gråte når en av de voksne gikk. Barna tok godt i mot meg og skravlet som en foss. Det var vanskelig å forstå så mye, men jeg klarte hvertfall gjøre meg forstått innimellom. Vi lekte hermegåsen bl annet, noe jeg er stolt av at Eline og meg klarte å forklare dem ved hjelp av haltende spansk og en haug med bevegelser. Utrolig hvor mye man kan kommunisere ved hjelp av kroppen. Likevell var det utfordrende å løse problemer. For eks når barna kranglet om huskene. I Norge ville man mest sannsynlig sagt til barna at nå var det noen andres tur å huske. Men barn er så sta at det er vanskelig nok på samme språk om du ikke skal prøve på et språk du ikke kan. Så løsningen når barna begynte å grine for ting var å hoppe rundt å vrikke på rumpa mens jeg prøvde å steppe. Det fungerte hver gang:-p

Etter jeg kom hjem gikk jeg rett i dusjen og skrubbet meg. I løp av 4 timer på barnehjemmet hadde Eline og meg skiftet bæsjebleie på samme jente 5-6 ganger. Hun hadde mest sannsynlig diare, så jeg krysser fingrene for at vi klarer å unngå å bli smittet. Noe som må være ekstra vanskelig siden det ikke er såpe til å vaske hendene med der. Hvertfall ikke som jeg har funnet. Så hadde vi et gruppemøte før vi dro på butikken for å handle inn til i kveld. Vi skal nemlig ha vin og spillkveld:-)


På butikken i dag brukte jeg 700 pesos, som er under 350 kroner. Se alt jeg fikk:



* 5 kg isbiter

* 1 stor brus

* 2 mango

* 5 postkort

* 2 bananer

* 1 pk pølser

* 4 drikkebrikker (har lettet lenge etter noe sånt i Norge)

* 1 rosa parably (er regntid her, varmt men plutselig åpner himmelen seg)

* 1 hvitost

* 1 bacardi 750 ml

* 1 pizza

* 1 pk pomesfrites

* 6 corona

* 2 lime

* 1 pose potetgull

* 1 bademadrass

* 1 suprise til lillebror

* 1 pk batteri
* 3 pk tyggis
* 1 pose peanøtter

IKKE DÅRLIG!!!:-D:-D:-D

Nå skal jeg lage meg noe middag og lese litt slik at jeg blir klar til den store "vinkvelden":-p

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hva med suprise til meg?
Bra at du har det bra og kos deg videre.... PS: Der er vel bare å kjøpe en såpe, eller?

Anonym sa...

Moro å følge med her, Nancy! Enig med Espen, kjøp deg såpe - og drikk litt sprit hver dag, så går det nok bra!
Skal hilse fra onkel :-)
Klem T.Ingrid